10 april 2019

10 tips voor een betere werkomgeving

Tegenwoordig speelt het interieur en meubilair van een werkomgeving een belangrijke rol. Een doordacht interieur verhoogt namelijk de productiviteit en verlaagt het ziekteverzuim. Maar hoe pak je dit goed aan? Waar moet je allemaal rekening mee houden? Hier vindt je 10 tips voor het optimaliseren van jouw werkplek.

1. Daglicht
Daglicht is essentieel voor onze gezondheid. We hebben dit nodig om ervoor te zorgen dat onze biologische klok goed functioneert. Het maakt ons alert en geeft energie om te werken. Bij te weinig daglicht wordt het energielevel te laag om goed te kunnen functioneren. Voorkom dus werkplekken in een ruimte waar geen direct daglicht komt. Daarnaast is er tegenwoordig verlichting dat het daglicht nabootst, ook wel biodynamische verlichting genoemd. Klik hier voor meer informatie.

2. Goede akoestiek
Slechte akoestiek is niet direct zichtbaar, maar wordt wel als storend ervaren. Tikkende toetsenborden, bellende collega’s en het geluid van een printer die naast je staat. Allemaal factoren die de productiviteit van de werknemer kan verstoren. Wat dacht je van een akoestische telefooncel waar collega’s gebruik van kunnen  maken tijdens het bellen, of het verplaatsen van de printer naar een plek waar niemand zit? Dit zorgt direct ook  weer voor meer beweging. Bekijk hier de akoestische werkplekken.

3. Planten
Uit onderzoek van Ambius en RUG blijkt dat een kantoorruimte die verrijkt is met planten een positief effect van 15% tot 19% heeft op de tevredenheid en productiviteit van de werknemer.  Naast dat de werknemer zich prettiger voelt, zuivert de plant afvalstoffen uit de lucht. Wat resulteert in een gezonde lucht. Bekijk hier welke planten geschikt zijn voor op kantoor.

4. Een goede temperatuur
De perfecte temperatuur is voor iedereen anders. Maar over het algemeen is het op Nederlandse kantoren tussen de 19 en 21 graden. Als het te koud is, heeft je lichaam teveel energie nodig om zich op te warmen en als het te warm is wordt je veel eerder loom en vermoeid. Allebei niet ideaal om bij te werken en gaat ten kosten van de productiviteit van de werknemer.

5. Clean desk policy
Het lijkt zo simpel, maar in praktijk blijkt dit toch anders. Stapels papier en rondslingerende pennen kunnen voor onrust creëren. Door  einde van de dag je bureau op te ruimen, begin je de volgende dag met een frisse start en dus productiever.

6. Kleur
Kleur kan een omgeving ‘maken of breken’. Teveel of te heftige kleuren kunnen een onrustig effect hebben. Terwijl kleuren ook positieve effecten kunnen hebben op mensen. Blauw bevordert de concentratie en rood prikkelt en wekt adrenaline op. Wanneer je een creatieve baan hebt, wordt door de kleur geel de creativiteit gestimuleerd. De kleuren die je werkplek bevat hebben dus verschillende effecten op je productiviteit.

7. Beeldschermhoogte
Om nek-en rugklachten te voorkomen, is het belangrijk dat je beeldscherm op de juiste hoogte staat. Zorg dat het beeldscherm recht voor je staat met de bovenrand van het scherm op ooghoogte. De afstand tussen ogen en beeldscherm moet ongeveer een armlengte zijn. Ook wel  50 tot 70 cm.
Staat het beeldscherm op een voet? Overweeg dan eens een monitorarm. Klik hier voor meer informatie.

8. Meer bewegen
Op een gemiddelde werkdag zitten we meer dan 10 uur. En het uurtje sporten in de avond compenseert dit niet. Om gezondheidsklachten te voorkomen is het van belang gedurende de dag meer te bewegen. Zo zijn er tal van manieren om meer te bewegen tijdens werk. Zet de printer op een centrale plek, en niet naast je bureau. Ga staand werken, of maak gebruik van stoelen die een actieve zithouding stimuleren. Klik hier voor meer informatie.

9. Droge lucht
Van droge lucht kun je last krijgen van branderige ogen, hoofdpijn en geïrriteerde slijmvliezen in neus en keel. Vooral mensen die contactlenzen dragen, hebben vaker last van droge ogen. En dit heeft een slechte invloed op de productiviteit en ziekteverzuim.  Een luchtbevochtiger doet wonderen bij droge lucht. De ideale luchtvochtigheid ligt tussen de 40 en 60 procent. Ook planten helpen goed voor het verschonen van de lucht.

10. De juiste zithouding
Last but not least! Het begint allemaal bij je werkplek. Het komt geregeld voor dat we zelf een verkeerde houding aannemen achter ons bureau. Met als resultaat: rug-en nekklachten en hoofdpijn. Stel daarom je bureau in op de gewenste hoogte, en zorg dat de rugleuning van je bureaustoel los staat.  Zo past de  stoel zich aan jou aan, i.p.v. andersom. Toch niet helemaal zeker of je zithouding goed is? Wij komen graag langs voor een werkplek-check.

Cookie instellingen

Wij gebruiken cookies om uw gebruikerservaring te verbeteren. Informatie over de verwerking van (persoons)gegevens kunt u vinden in de privacyverklaring.

Privacyverklaring | Sluiten